Η δομή του μαθήματος

 

homer

Καθώς προχωράμε τα μαθήματα, ανακαλύπτω ότι εφαρμόζω μια σταθερή γενική δομή για τα περισσότερα από αυτά, η οποία δείχνει να είναι αποτελεσματική, και την οποία ακολουθούν οι περισσότερες αναρτήσεις που θα διαβάσετε στο παρόν ιστολόγιο. Αυτή η γενική δομή, που συνεπάγεται διάρκεια μαθήματος περίπου μία ώρα, περιγράφεται συνοπτικά στη συνέχεια. Παρότι δεν είναι και το ιδανικό, όταν ο χρόνος είναι περιορισμένος, έχουμε κάνει και το μάθημα κομματιαστά, δηλαδή διαφορετικές ενότητες σε διαφορετικές μέρες.

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ξεκινώντας το μάθημα, προσπαθώ να βρίσκω κάποια εισαγωγική δραστηριότητα που να τραβήξει το ενδιαφέρον της “μαθήτριας” και να τη βάλει γρήγορα στο πνεύμα, ώστε να θελήσει στη συνέχεια να ασχοληθεί με το αντικείμενο. Πολύ συχνά αυτή η εισαγωγή περιλαμβάνει προβολή ενός ή περισσότερων βίντεο. Βλέπω ότι βοηθούν πολύ να πετύχουμε το στόχο μας. Αν καταφέρω να βρω τα κατάλληλα, τότε είναι σύντομα, ζωντανά, δίνουν τις βασικές πληροφορίες, δημιουργούν ατμόσφαιρα και εξάπτουν τη φαντασία. Αφιερώνω, λοιπόν, αρκετή ώρα κάθε φορά να ψάχνω στο You Tube, και μέχρι τώρα έχω σταθεί αρκετά τυχερή.

Β. ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ

Το σχολικό βιβλίο της Ιστορίας Γυμνασίου που χρησιμοποιούμε ως βάση για το μάθημα είναι, όπως τα περισσότερα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας, αρκετά ψυχρό. Νομίζω, λοιπόν, ότι αν βάλω τη “μαθήτρια” να ασχοληθεί μαζί του απ’ ευθείας, θα χάσει το ενδιαφέρον της. Έτσι προσπαθώ, αφού της έχω ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον με την εισαγωγή και πριν ανοίξουμε το σχολικό βιβλίο, να τη βάλω να ασχοληθεί ενεργητικά με άλλες πηγές, πιο φιλικές, ώστε, όταν τελικά πιάσουμε το σχολικό βιβλίο, να είναι ήδη αρκετά εξοικειωμένη με το περιεχόμενό του.

Οι πηγές αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν μελέτη κάποιου παιδικού βιβλίου, παρουσίασης Powerpoint, πλοήγηση σε κάποιο web site και άλλες ανάλογες δραστηριότητες. Αυτές εξαρτώνται από το τι θα καταφέρω να βρω κάθε φορά και από το τι τυχαίνει να υπάρχει στο σπίτι. Πιστεύω ότι αυτή η πρακτική έχει το επιπλέον πλεονέκτημα να εξοικειώνει τη “μαθήτρια” με την ιδέα του συνδυασμού διαφορετικών πηγών για τη μελέτη του ίδιου αντικειμένου, που θα της φανεί χρήσιμη στη φοιτητική της ζωή. Πάντα συνοδεύω αυτή τη φάση με φύλλα εργασίας που συνήθως φτιάχνω η ίδια γι’ αυτόν το σκοπό, με βάση την εκάστοτε πηγή πληροφοριών που η “μαθήτρια” καλείται να επεξεργαστεί.

Γ. ΜΕΛΕΤΗ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ (με υποστήριξη από μένα)

Αφού έχει ολοκληρώσει την προηγούμενη φάση και έχουμε συζητήσει/διορθώσει το αποτέλεσμα της εργασίας της, τότε έρχεται η ώρα να μελετήσουμε μαζί το σχολικό βιβλίο. Διαβάζουμε το ανάλογο κεφάλαιο επεξηγώντας και συμπληρώνοντας τις ήδη κατακτημένες γνώσεις. Η προηγηθείσα προεργασία αποδεικνύεται σ’αυτή τη φάση πολύ χρήσιμη.

Δ. ΔΟΥΛΕΙΑ “ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ”

Για το επόμενο μάθημα εννοείται ότι πάντα ζητάω μελέτη του σχολικού βιβλίου, σημειώσεων και φύλλων εργασίας που επεξεργαστήκαμε στο μάθημα, και δυνατότητα απάντησης σε ερωτήσεις. Εκτός από αυτό, όμως, προσπαθώ να δίνω στη “μαθήτρια” και 1-2 επιπλέον δημιουργικές κι ενδιαφέρουσες δραστηριότητες. Στόχος μου είναι να προκαλέσω τη φαντασία της, να την κάνω να αναρωτηθεί πώς θα ήταν η ζωή των ανθρώπων την εποχή που μελετάμε και να την εξοικειώσω με κάποια πολύ διάσημα καλλιτεχνικά δημιουργήματα. Επιδιώκω επίσης να τη βοηθήσω να συλλάβει τη συνολικότερη εικόνα και τελικά να συγκρατήσει τις βασικές πληροφορίες του εκάστοτε θέματος.