Πόλη-κράτος – Σπάρτη

(Δυστυχώς, για το μάθημα αυτό πολύ από το υλικό που χρησιμοποίησα είναι στα Αγγλικά. Για την αρχαϊκή και κλασική Ελλάδα μαθαίνουν και στα αμερικάνικα σχολεία κάποια στιγμή στο γυμνάσιο, οπότε κυκλοφορεί αρκετό σχετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο και κάποιο από αυτό ήταν καλύτερο από τα αντίστοιχα ελληνικά που βρήκα. Μάλιστα για την αγωγή των αγοριών στη Σπάρτη χρησιμοποίησα ένα υπάρχον μάθημα TedEd, καθώς περιείχε καλές ερωτήσεις συνοδευτικές του βίντεο, τις οποίες επεξεργαστήκαμε χωρίς να χρειαστεί εγώ να φτιάξω δικές μου. 

Μην παραλείψετε να ρίξετε μια ματιά στην ψηφιακή εφαρμογή που έφτιαξα ειδικά για το μάθημα, καθώς και στον συνεχιζόμενο πειραματισμό μας με διαδραστικά φυλλαδιάκια.)

ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ – 800-479 π.Χ.

Η ΠΟΛΗ – ΚΡΑΤΟΣ

Δες πρώτα το ακόλουθο βίντεο.

Στη συνέχεια μελέτησε την εφαρμογή που θα βρεις εδώ (την έφτιαξα ειδικώς για το μάθημα).

(Τις τρεις δραστηριότητες που ακολουθούν τις έχω μαζέψει στο ακόλουθο αρχείο PDF που μπορείτε να τυπώσετε και να χρησιμοποιήσετε.)

Τώρα τύπωσε τη φωτογραφία και σημείωσε πάνω της τα ακόλουθα:

  • Άστυ
  • Ύπαιθρος χώρα
  • Ακρόπολη
  • Τείχη του άστεως
  • Τείχη της ακρόπολης

Πηγή: Fernando W. Vergara Piña - http://tripio.deviantart.com/art/Ancient-greek-Polis-382623798

Στη συνέχεια, κάτω από τη φωτογραφία σημείωσε τα ακόλουθα:
1. Κοίταξε εδώ και βρες τον ορισμό της λέξης “ακρόπολη”. Επίσης σημείωσε τουλάχιστον τέσσερις αρχαίες πόλεις που είχαν ακρόπολη.

Κοίταξε το βίντεο με αναπαράσταση της αρχαίας αγοράς της Αθήνας.

Τώρα κοίταξε εδώ κι εδώ και γράψε τι ήταν η αγορά στους αρχαίους χρόνους και τι δραστηριότητες γίνονταν σ’αυτήν.

(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)

cw1_2

_________________

Η ΣΠΑΡΤΗ

Α. ΧΩΡΟΣ-ΧΡΟΝΟΣ

Κοίταξε το ακόλουθο βίντεο.

Σύμφωνα με μια πιθανή υπόθεση, οι Δωριείς εισέβαλαν γύρω στον 11ο αιώνα από τον βορρά στην περιοχή της Λακωνίας (όπου βρίσκεται η σημερινή Σπάρτη) και υποδούλωσαν τον ντόπιο πληθυσμό, που έτσι μετατράπηκε στους λεγόμενους εἵλωτες. Αυτοί οι δούλοι δεν αποτελούσαν, όπως στις άλλες πόλεις, ατομική ιδιοκτησία των Σπαρτιατών αλλά θεωρούνταν περιουσία της πόλης. Ζούσαν σχετικά αυτόνομοι σε καλύβες μέσα στα χωράφια και καλλιεργούσαν τα κτήματα των κυρίων τους.

Το ἄστυ της Σπάρτης (εκεί όπου βρίσκεται η σημερινή πόλη της Σπάρτης) δημιουργήθηκε από τον συνοικισμό τεσσάρων χωριών και για πολλούς αιώνες δεν είχε τείχη. Η αρχαία πόλη-κράτος της Σπάρτης ήταν πολύ μεγαλύτερη: Αρχικά περιλάμβανε μόνο την εύφορη κοιλάδα του Ευρώτα, ανάμεσα στον Ταΰγετο και τον Πάρνωνα. Προς το τέλος του 8ου αι., όμως, οι Σπαρτιάτες κετέκτησαν και τη Μεσσηνία στα δυτικά του Ταΰγετου. Κατέλαβαν τη νέα περιοχή με πόλεμο (Α΄Μεσσηνιακός Πόλεμος) και τη διατήρησαν με σκληρή καταπίεση των Μεσσηνίων που έγιναν κι αυτοί είλωτες.

Οι Μεσσήνιοι είλωτες συνεχώς αγωνίζονταν να ανακτήσουν την ανεξαρτησία τους. Πρώτα εξεγέρθηκαν στα μέσα του 7ου αιώνα, όμως η επανάστασή τους απέτυχε (Β’ Μεσσηνιακός Πόλεμος). Εξεγέρθηκαν και μια φορά ακόμη, περίπου δύο αιώνες αργότερα (μετά την αρχαϊκή εποχή), όμως ηττήθηκαν και πάλι από τους Σπαρτιάτες (Γ’ Μεσσηνιακός Πόλεμος).

(Πηγή κειμένου: Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα)

Τώρα μελέτησε τους χάρτες που θα βρεις:

Στο Google MyMaps:

Και τον πολυχάρτη της Ελλάδας από το Φωτόδεντρο (Εθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου):

Επίσης, στην εφαρμογή Χρονολόγιο Σπάρτης από το Φωτόδεντρο μελέτησε την ιστορία της Σπάρτης τον 8ο, 7ο, 6ο αι.

Μην παραλείψεις να δεις τον χάρτη που περιλαμβάνει η εφαρμογή στον 7ο-6ο αι.

Τώρα συμπλήρωσε το φύλλο εργασίας (αρχείο PDF).

(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)

cw3

____________________

Β. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ 

Δες πρώτα το ακόλουθο βίντεο.

Στη συνέχεια δες και αυτό το βίντεο για τη Σπάρτη.

Όταν το τελειώσεις, κάνε τις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής από το Μάθημα TedEd που συνοδεύει το βίντεο που είδες (στα Αγγλικά).

Η όψη των Σπαρτιατών οπλιτών

Οι Σπαρτιάτες άφηναν τα μαλλιά τους μακριά και τα άλειφαν με λάδι. Η στολή τους ήταν κόκκινη, αφενός για να φοβίζει τον αντίπαλο και αφετέρου για να διακρίνεται πάνω της δύσκολα το αίμα, ώστε οι πληγές να μην φαίνονται πολύ. Οι ασπίδες τους ήταν καλυμμένες με χαλκό και τις γυάλιζαν για να λάμπουν στον ήλιο. Η εικόνα της σπαρτιατικής φάλαγγας πρέπει να ήταν ταυτόχρονα εντυπωσιακή και τρομακτική.

(Πηγή κειμένου: Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα)

Ρεαλιστική εικονογράφηση Σπαρτιάτη οπλίτη μπορεί κανείς να βρει εδώ από τον Χρήστο Γιαννόπουλο, όμως δεν μπορώ να την χρησιμοποιήσω στο ιστολόγιο για λόγους πνευματικής ιδιοκτησίας.

Η γυναίκα στη Σπάρτη

Δες το ακόλουθο βίντεο μέχρι το 3:20.

Περαιτέρω επεξεργασία του θέματος παρατίθεται στην ενότητα “Δουλειά για το σπίτι” παρακάτω.

__________________

Γ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ & ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ

Δες το βίντεο από το 3:17 έως το 5:25.

Τώρα συμπλήρωσε τα διαδραστικά φυλλαδιάκια που θα βρεις στο αρχείο PDF, αφού μελετήσεις:

  • Το tab “Κοινωνική Οργάνωση” στη δραστηριότητα από το Φωτόδεντρο που θα βρεις εδώ.
  • Τα tabs “Πολιτειακή οργάνωση” και “Πολίτευμα” στην εφαρμογή του Φωτόδεντρου που θα βρεις εδώ.

lapbook_image

(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)

lapbook_items

____________________

ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ

  • Διάβασε το αντίστοιχο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου.
  • Κάνε την επαναληπτική άσκηση από τον ιστοχώρο Ελληνικός Πολιτισμός του φιλόλογου Γιάννη Παπαθανασίου.
  • Φτιάξε μία παρουσίαση για τη θέση της γυναίκας στην αρχαία Σπάρτη σε σχέση με αυτήν της Αθήνας, χρησιμοποιώντας ως πηγή τις δραστηριότητες 1, 3, 4.Β., 5.Β. από το εκπαιδευτικό σενάριο από το Φωτόδεντρο “H γυναίκα στη Σπάρτη”.

(Μπορείτε να δείτε τη δική μας παρουσίαση εδώ)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s