Μυκηναϊκός πολιτισμός 1

Στο εξής, αποφάσισα να χωρίζω τις αναρτήσεις σε ενότητες, όπως κάνω και για το μάθημα. Βλέπω ότι τελικά ακολουθούμε συνήθως μια σταθερή γενική δομή, για την οποία έγραψα πιο αναλυτικά εδώ.

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Αυτή τη φορά ξεκινήσαμε την προβολή με το παρακάτω βίντεο Αμερικανού καθηγητή Ιστορίας Γυμνασίου, που είδαμε από το 5:13 μέχρι το τέλος. Τελειώνει με τρεις καλές ερωτήσεις στις οποίες ζήτησα σύντομη γραπτή απάντηση. Το ίδιο βίντεο το είχαμε προβάλει και στο μάθημα του μινωικού πολιτισμού. Αν κάποιος δεν το έχει δει από την αρχή, θα χρειαστεί να δει το πρώτο κομμάτι για να απαντήσει την πρώτη ερώτηση.

Ακολούθησε σύντομο βίντεο περιηγητή στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών:

Τελευταίο βίντεο και πιο αναλυτικό, μια παρουσίαση σε στυλ ντοκιμαντέρ για τη μυκηναϊκή εποχή. Είδαμε πρώτα το 7:00 έως 7:50 (Πριν από αυτό μιλάει για την Αίγυπτο και μετά για την Τροία και δεν ήθελα να μακρυγορήσουμε τόσο). Στη συνέχεια προχωρήσαμε στο 15:26, που πιάνει την παρουσίαση των Μυκηνών, μέχρι το τέλος.

_____________________________

Β. ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ

Η επόμενη δραστηριότητα περιλάμβανε την ενεργητική μελέτη ενός παιδικού βιβλίου που βρίσκω πάρα πολύ χρήσιμο. Είναι Ο Λόφος με τα κρυμμένα μυστικά, του αρχαιολόγου Πάνου Βαλαβάνη.

krymmena_mystika_cover

Εμείς το έχουμε σε παλιότερη έκδοση, των εκδόσεων Ακρίτα. Έμαθα ότι κυκλοφορεί σε καινούργια έκδοση, των εκδόσεων Πορφύρα, στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, και με βελτιωμένη εμφάνιση. Το βιβλίο αξίζει να το αγοράσει κανείς, παρέχει πολύ καλές γνώσεις για το συγκεκριμένο επίπεδο, με ιδιαίτερα φιλικό για το παιδί τρόπο, και θα το χρησιμοποιήσουμε σίγουρα και για μελλοντικά μαθήματα.

Έδωσα, λοιπόν, στη “μαθήτρια” να διαβάσει το κομμάτι του βιβλίου που θα βρείτε στο σκαναρισμένο PDF, συνοδευόμενο από το φύλλο εργασίας που έφτιαξα γι’ αυτόν τον σκοπό, το οποίο έπρεπε να συμπληρώσει, κυκλώνοντας και αντίστοιχα μέρη της εικόνας του βιβλίου (βγάλαμε αντίγραφο για να μη χαλάμε το βιβλίο). Θερμές ευχαριστίες στις εκδόσεις Πορφύρα και στον κύριο Βαλαβάνη,  που μου επέτρεψαν να δημοσιεύσω το απόσπασμα στο ιστολόγιο. Έχω σκανάρει και κάποιες ιδέες που έχει στο τέλος για συνοδευτικές δραστηριότητες. Είναι καλές, εμείς όμως δεν τις χρησιμοποιήσαμε σ’αυτή τη φάση.

krymmena_mystika_myk_image

Στη συνέχεια έκανε την ίδια δουλειά και με άλλο ένα βιβλίο, Στοιχεία Ελληνικού Πολιτισμού. Έχει εκδοθεί από τον δημόσιο φορέα Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (τώρα λέγεται Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης) και το βρήκα ολόκληρο online εδώ.

stoixeia_ell_pol_cover

Έχει το πλεονέκτημα, σε σχέση με το σχολικό βιβλίο Ιστορίας Α΄Γυμνασίου, ότι είναι πιο σύντομο και άρα πιο κατάλληλο για γενική επισκόπηση. Περιέχει κάποιες επιπλέον πληροφορίες που δεν τις θίγει ο Λόφος με τα κρυμμένα μυστικά. Της έδωσα, λοιπόν, να διαβάσει τις σελίδες 27-32 και να απαντήσει το συνοδευτικό ερωτηματολόγιο που έφτιαξα.

_____________________________

Γ. ΜΕΛΕΤΗ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ (με υποστήριξη από μένα)

Μετά από όλη αυτήν την προεργασία, και αφού συζητήσαμε και διορθώσαμε τις απαντήσεις στα φύλλα εργασίας που είχε επεξεργαστεί, ήρθε η ώρα να ανοίξουμε το κεφάλαιο 5 του σχολικού βιβλίου Α΄Γυμνασίου. Το διαβάσαμε μαζί, συζητώντας και επεξηγώντας.

_____________________________

Δ. ΔΟΥΛΕΙΑ “ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ”

Για “το σπίτι”, εννοείται ότι πάντα αναθέτω μελέτη του κεφαλαίου του σχολικού βιβλίου ώστε την επόμενη φορά να μπορεί να απαντήσει σε σχετικές ερωτήσεις. Επιπλέον έδωσα τις ακόλουθες δραστηριότητες:

α. Κόμικ.
Φτιάξε ένα κόμικ (μια σελίδα) όπου να φαίνονται ένα μυκηναϊκό ανάκτορο με τα τείχη του, ο άναξ, ιέρειες, αυλικοί. Ένα μυκηναϊκό καράβι επιστρέφει με εμπόριο και ετοιμάζεται να ξαναφορτώσει για να φύγει. Βάλε όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς από αυτές που έμαθες. Ψάξε και στο διαδίκτυο για να βρεις πώς έμοιαζαν τα ρούχα τους, τα μαλλιά τους και άλλες λεπτομέρειες της ζωής τους. Πολλές εικονογραφήσεις με αναπαραστάσεις της μυκηναϊκής εποχής θα βρεις εδώ. Για ευκολία, παραθέτω μερικές παρακάτω.

Πηγή: http://www.scout.com/military/deadliest-blogger/story/1528146-art-of-war-heroes-of-troy-and-mycenae
Πηγή: http://www.scout.com/military/deadliest-blogger/story/1528146-art-of-war-heroes-of-troy-and-mycenae
Πηγή: http://www.scout.com/military/deadliest-blogger/story/1528146-art-of-war-heroes-of-troy-and-mycenae
Πηγή: http://www.scout.com/military/deadliest-blogger/story/1528146-art-of-war-heroes-of-troy-and-mycenae
Πηγή: http://www.scout.com/military/deadliest-blogger/story/1528146-art-of-war-heroes-of-troy-and-mycenae
Πηγή: http://www.scout.com/military/deadliest-blogger/story/1528146-art-of-war-heroes-of-troy-and-mycenae
Πηγή: http://www.scout.com/military/deadliest-blogger/story/1528146-art-of-war-heroes-of-troy-and-mycenae

Και το αποτέλεσμα:

myknnaiko_komik

β. Αποκρυπτογράφηση Γραμμικής Β.
Η Γραμμική Β ήταν συλλαβική γραφή, δηλαδή κάθε σύμβολο αντιστοιχεί σε μία συλλαβή.

Πηγή: https://i0.wp.com/www.ancientscripts.com/images/linearb.gif
Πηγή: http://www.ancientscripts.com/images/linearb.gif

By Gautier Poupeau (originally posted to Flickr as Linear B) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons
Gautier Poupeau (originally posted to Flickr as Linear B) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)%5D, via Wikimedia Commons)
1. Αποκρυπτογράφησε τις λέξεις της γραμμικής Β που θα βρεις σε αυτό το αρχείο (προέρχεται από το ιστολόγιο φιλολόγου istoriografia.blogspot.com).

2. Προσπάθησε να γράψεις το όνομά σου στη Γραμμική Β (αν δεν υπάρχουν κάποιοι φθόγγοι, γράψε τους κοντινότερους που θα μπορέσεις να βρεις).

Leave a comment