ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ – 800-479 π.Χ.
Β’ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ
(Αυτή η ενότητα προέκευψε αρκετά μακροσκελής γιατί η σχετική πληροφορία που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο είναι άφθονη και χρήσιμη. Εμείς τελικά, παρ’ ότι εδώ την παρουσιάζω ως ένα μάθημα, τη χωρίσαμε σε δύο μαθήματα γιατί ήταν πολύ το υλικό για να το αντιμετωπίσουμε με τη μία).
_______________________
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Έχεις σίγουρα ακούσει για τη λεγόμενη “μεταναστευτική κρίση στην Ευρώπη”. Πολλές φορές κάποιοι άνθρωποι επιλέγουν να φύγουν ή αναγκάζονται να φύγουν από τη χώρα τους. Δες εδώ ένα σχετικό βίντεο (από την αρχή μέχρι το 3:18).
Στη συνέχεια δες τα ακόλουθα βίντεο.
Και το ακόλουθο βίντεο από την αρχή μέχρι το 2:00
Πιθανώς και η δική σου οικογένεια να έχει φύγει από την Ελλάδα για να ζήσει σε κάποια άλλη χώρα. Από αυτά που είδες στα προηγούμενα βίντεο και από την εμπειρία σου συμπλήρωσε το ακόλουθο ερωτηματολόγιο (αρχείο PDF).
(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)
__________________
Όπως πολλοί άνθρωποι σήμερα, έτσι και οι αρχαίοι Έλληνες μετακινήθηκαν μαζικά προς άλλες περιοχές.
Είπαμε σε προηγούμενο μάθημα ότι τα ελληνικά φύλα εξαπλώθηκαν τη γεωμετρική εποχή κυρίως προς τα παράλια της Μικράς Ασίας, μετακίνηση που ονομάστηκε Α΄Ελληνικός Αποικισμός.
Αιώνες αργότερα, από τον 8ο ως τον 6ο αι. π.Χ., οι Έλληνες μετακινήθηκαν ξανά. Η μετακίνηση αυτή ονομάστηκε Β’ Ελληνικός Αποικισμός και είχε ομοιότητες αλλά και διαφορές σε σχέση με τον Α΄Αποικισμό.
Πριν συνεχίσεις, τύπωσε το πακέτο φύλλων εργασίας που θα βρεις εδώ (αρχείο PDF) και τον χάρτη που θα βρεις εδώ (αρχείο PDF). Κόλλησε τις δύο σελίδες του χάρτη μεταξύ τους ώστε να φτιάξεις έναν μεγάλο χάρτη.
Δες τώρα το ακόλουθο βίντεο.
Και στη συνέχεια αυτό το βίντεο από την αρχή έως το 6:40 και από 27:46 έως 28:42.
Κατά τον Β’ Αποικισμό, πολλές ελληνικές πόλεις δημιούργησαν αποικίες σε άλλες μακρινές περιοχές. Οι αποικίες ήταν καινούργιες οργανωμένες πόλεις. Η αρχική πόλη από όπου ξεκινούσαν οι εποικιστές ονομαζόταν μητρόπολη (μητέρα + πόλη = μητρόπολη).
Δες την παρουσίαση που θα βρεις εδώ.
Στη συνέχεια διάβασε το κείμενο που θα βρεις εδώ.
Τέλος το κείμενο “Οι μαρτυρίες των ανασκαφών” από το σχολικό βιβλίο Ιστορίας Α΄Γυμνασίου.
Τώρα απάντησε το ερωτηματολόγιο που θα βρεις στις σελίδες 1-2 του πακέτου φύλλων εργασίας.
(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)
Ας δούμε τώρα σε ποιες περιοχές επεκτάθηκαν οι Έλληνες του Β΄Αποικισμού.
___________________
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΕΞΑΠΛΩΣΗ ΣΤΟΝ Β’ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟ
Α. Πήγαινε στον ακόλουθο σύνδεσμο – Εκεί βρες και πάτησε τον σύνδεσμο “Visual Timeline” στη δεξιά πλευρά της οθόνης, για να ανοίξεις ένα παράθυρο με ένα διαδραστικό χρονολόγιο.
Χρησιμοποιώντας το χρονολόγιο που άνοιξες, και το Google Τranslate για να βρεις τις ονομασίες στα Ελληνικά, συμπλήρωσε τον πίνακα που θα βρεις στη σελίδα 3 του πακέτου φύλλων εργασίας απαντώντας τις ακόλουθες ερωτήσεις:
- Ποια πόλη ίδρυσε ποια αποικία το 740 π.Χ.;
- Ποιες αποικίες ίδρυσε η Κόρινθος το 733 π.Χ.;
- Ποια πόλη ίδρυσε ποια αποικία το 706 π.Χ.;
- Ποια πόλη ίδρυσε ποια αποικία το 685 π.Χ.;
- Ποια πόλη ίδρυσε ποια αποικία το το 675 π.Χ.;
- Ποια πόλη ίδρυσε ποια αποικία το το 668 π.Χ.;
- Ποια αποικία ίδρυσε η Θήρα το 630;
- Ποια αποικία ίδρυσε η Φώκαια το 600;
- Ποια πόλη ίδρυσε ποια αποικία το 575;
- Ποια πόλη ίδρυσε η Μίλητος το 550 π.Χ.;
Β. Άνοιξε τώρα τον χάρτη από το Google ΜyMaps .
Χρησιμοποιώντας τα δεδομένα που κατέγραψες στον πίνακά σου, εντόπισε τις μητροπόλεις και τις αποικίες που σημείωσες προηγουμένως (οι μητροπόλεις είναι γαλάζιες και οι αποικίες πορτοκαλί). Στη συνέχεια κατάγραψε τη θέση των πόλεων στον χάρτη που θα βρεις στη σελίδα 3 του πακέτου φύλλων εργασίας. Σημείωσε με ένα χρώμα τις αποικίες του 8ου αι., με άλλο χρώμα τις αποικίες του 7ου αι. και με ένα τρίτο χρώμα τις αποικίες του 6ου αι. Επίσης ένωσε με βελάκια τις μητροπόλεις με τις αποικίες τους.
Γ. Με εργαλείο τον χάρτη που έφτιαξες στο βήμα Β, συμπλήρωσε τώρα την άσκηση που θα βρεις στη σελίδα 4 του πακέτου φύλλων εργασίας.
(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)
___________________
ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ Β΄ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ
Για ποιους λόγους αποδήμησαν οι Έλληνες του Β΄Αποικισμού;
Διάβασε την ιστοσελίδα που θα βρεις εδώ.
Στη συνέχεια το πρώτο μέρος της ιστοσελίδας που θα βρεις εδώ.
Τώρα συμπλήρωσε τη λίστα με τα αίτια του Β΄Αποικισμού, όπως τα βρήκες από τα κείμενα που διάβασες, στη σελίδα 5 του πακέτου φύλλων εργασίας.
(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)
_____________________________
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ
User:Bibi Saint-Pol, own work, 2007-05-31 [Public domain], via Wikimedia Commons
Οι Έλληνες χρησιμοποιούσαν καράβια σαν αυτό της φωτογραφίας για να μετακινηθούν. Παρατήρησε και σχολίασέ το στη σελίδα 6 του πακέτου φύλλων εργασίας (Φαίνεται μικρό ή μεγάλο; Έχει πολλά ή λίγα κουπιά; Έχει πανιά ή όχι; Τι σε κάνει να πιστεύεις ότι άντεχε τις τρικυμίες και το δύσκολο ταξίδι;)
(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)
___________________________
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΜΑΝΤΕΙΟΥ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
Διάβασε τα ακόλουθα αποσπάσματα:
Στη συνέχεια σημείωσε τον ρόλο του μαντείου των Δελφών, όπως τον είδες μέσα από τα κείμενα, στη σελίδα 6 του πακέτου φύλλων εργασίας. Πώς γνώριζε το μαντείο τι πληροφορίες να δώσει;
___________________________
Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΠΡΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟ
Διάβασε το απόσπασμα από το κείμενο του Μ. Σακελλαρίου, “Η αποκρυστάλλωση του ελληνικού κόσμου” στο Γ. Χριστόπουλος (εκδ.), Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1986, τόμος Β΄ (Αρχαϊκός Ελληνισμός), σ. 60-61.
Στη συνέχεια μελέτησε τον χάρτη που θα βρεις εδώ.
Τώρα σημείωσε στη σελίδα 7 του πακέτου φύλλων εργασίας τα θετικά χαρακτηριστικά και τους φυσικούς πόρους που είχαν οι περιοχές στις οποίες ιδρύθηκαν οι αποικίες. Τι έψαχναν οι Έλληνες στις περιοχές όπου ήθελαν να εγκατασταθούν;
(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)
Και τέλος κάνε την άσκηση που θα βρεις εδώ.
_________________
Δουλειά “για το σπίτι”
Α. Μελέτησε ό,τι έφτιαξες μέσα στο μάθημα και το αντίστοιχο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου Α΄Γυμνασίου.
Β. (Δραστηριότητα προσαρμοσμένη από εδώ)
Διάβασε τις παρακάτω φράσεις. Ποιος θα μπορούσε να τις λέει;
1. “Αυτοί οι νεοφερμένοι μού φαίνονται πολύ μυστήριοι!”
2. “Πρέπει πρώτα να ρωτήσουμε το μαντείο”
3. “Αύριο θα πάρουμε το ιερό πυρ και θα βάλουμε πλώρη για τα βόρεια!”
4. “Καλά, εδώ στην Κυρήνη θα κάνουμε χρυσές δουλειές!”
5. “Θα ανεβείτε τα στενά του Ελλησπόντου και θα σταματήσετε στο πρώτο απάνεμο λιμάνι που θα βρείτε. Έτσι προστάζει ο Απολλωνας”
6. “Εμένα πάλι, και στη μητρόπολη και εδώ, το ίδιο μου φαίνεται. Μήπως τώρα δουλεύω λιγότερο;”
Φτιάξε ένα κόμικ αναλογικό ή ψηφιακό όπου να χρησιμποιείς τις παραπάνω φράσεις ως λόγια των πρωταγωνιστών.
(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)
Γ. Εξηγησε με δικά σου λόγια τους όρους που θα βρεις εδώ (αρχείο PDF).