Ελληνικό αλφάβητο – Κοινωνική οργάνωση

Α. ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ

Αφού δεις το βίντεο, διάβασε το κείμενο του Ηρόδοτου* (αρχαίος Έλληνας ιστορικός που έζησε τον 5ο αι. και για τον οποίο θα μιλήσουμε αργότερα).

Στη συνέχεια διάβασε το κομμάτι “Η καταγωγή του ελληνικού αλφαβήτου” από το σχετικό κεφάλαιο του βιβλίου Αρχαίων Ελληνικών της Α΄Γυμνασίου.

Οι διάφορες ελληνικές πόλεις χρησιμοποιούσαν παραλλαγές του ελληνικού αλφαβήτου. Μελέτησε τα ελληνικά αλφάβητα που θα βρεις εδώ*.

* Αν οι σύνδεσμοι δεν λειτουργούν, βεβαιώσου ότι πάνω δεξιά στην ιστοσελίδα είναι πατημένη η ελληνική σημαία και όχι η αγγλική.

Τώρα προσπάθησε να αναγνωρίσεις δέκα τουλάχιστον γράμματα στη φωτογραφία του αγγείου που ακολουθεί (το αγγείο βρίσκεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο). Σχεδίασέ τα σε ένα χαρτί και γράψε δίπλα τα αντίστοιχα σημερινά.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Πηγή: [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.5)%5D, via Wikimedia Commons
Στη συνέχεια συμπλήρωσε το ερωτηματολόγιο (αρχείο PDF).

(Το δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)

our_alphabet_questionnaire

_____________________

Β. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ

Μελέτησε τη δραστηριότητα από το Φωτόδεντρο : Πάτησε “Δραστηριότητες –> Τα επαγγέλματα στον Όμηρο“.

Τώρα μελέτησε αυτήν τη δραστηριότητα από την ίδια πηγή: Πάτησε “Αναπαραστάσεις –> Οι κοινωνικές ομάδες

Στη συνέχεια διάβασε αυτό το μικρό κείμενο (από το σχολικό βιβλίο ιστορίας Α΄Λυκείου).

Τέλος, διάβασε το παρακάτω απόσπασμα (που προέρχεται από εδώ):

Με τον τερματισμό των μετακινήσεων των ελληνικών φύλων και την απόκτηση μόνιμων εγκαταστάσεων, τα μέλη του οίκου, που συνδέονταν με συγγενικούς δεσμούς, γίνονταν κάτοχοι της γης και αποκτούσαν οικονομική ισχύ. Ήταν οι άριστοι (ευγενείς), που τους γνωρίζουμε από τις διηγήσεις του Ομήρου. Στο πλαίσιο του οίκου, ωστόσο, ζούσαν και πολλοί άνθρωποι που δεν είχαν άμεσους συγγενικούς δεσμούς με τους ευγενείς. Αυτοί αποτελούσαν μια πολυάριθμη κοινωνική ομάδα γνωστή με την ονομασία πλήθος. Ανεξάρτητοι από τον οίκο ήταν εκείνοι των οποίων η εργασία προϋπέθετε κάποια ειδίκευση, όπως ο ξυλουργός, ο αγγειοπλάστης, ο χαλκουργός κ.ά. Αυτοί ονομάζονταν δημιουργοί και ασκούσαν την εργασία τους για να καλύψουν τις ανάγκες μιας κοινότητας που περιλάμβανε τους οίκους μιας περιοχής. Τέλος, οι δούλοι αποτελούσαν περιουσιακό στοιχείο του οίκου. Οι περισσότεροι είχαν αποκτηθεί από τους πολέμους ή την πειρατεία.

Οι φυλετικοί αρχηγοί της εποχής των μετακινήσεων εξελίχθηκαν σε κληρονομικούς βασιλείς, αφότου τα φύλα απέκτησαν μόνιμες εγκαταστάσεις. Ο βασιλιάς των ομηρικών κοινωνιών ήταν ο αρχηγός του στρατού σε εποχή πολέμου και ο κυβερνήτης με θρησκευτική και δικαστική εξουσία σε περίοδο ειρήνης. 

Δίπλα στο βασιλιά υπήρχε ένα συμβούλιο που αποτελούνταν από τους αρχηγούς των ισχυρών γενών. Το συμβούλιο αυτό των ευγενών (βουλή των γερόντων) βαθμιαία περιόρισε τη βασιλική εξουσία.

Όταν ο βασιλιάς έπαιρνε κάποια σημαντική απόφαση, συγκαλούσε σε σύνοδο το πλήθος, κυρίως τους πολεμιστές, για να ζητήσει τη γνώμη τους (εκκλησία του δήμου).

Ανατρέχοντας ξανά στις πηγές που μόλις μελέτησες, απάντησε τώρα το ακόλουθο ερωτηματολόγιο (αρχείο PDF).

(To δικό μας αποτέλεσμα εδώ:)

koinwniki_organwsi_worksheet

_____________________

ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ “ΤΟ ΣΠΙΤΙ”

1. Διάβασε το αντίστοιχο κεφάλαιο από το βιβλίο Ιστορίας Α΄Γυμνασίου.

2. Γράψε ένα μυστικό μήνυμα για κάποιον άλλο χρησιμοποιώντας ένα από τα αρχαία ελληνικά αλφάβητα που μελέτησες και γράφοντας από δεξιά προς τα αριστερά όπως στις πρώτες ελληνικές επιγραφές. Φτιάξε και δώσε στον παραλήπτη του μηνύματος ένα πινακάκι με το αλφάβητο που χρησιμοποίησες, ώστε να αποκωδικοποιήσει το μήνυμά σου.

(Το δικό μας μυστικό μήνυμα εδώ:)

alfabhto_kwdikas

3. Συμπλήρωσε τις δραστηριότητες από τα κείμενα της Ιλιάδας και της Οδύσσειας που θα βρεις εδώ (αρχείο PDF).

_________________

ΕΞΤΡΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Μπορεί κανείς να οργανώσει ένα κυνήγι θησαυρού μέσα στο σπίτι που τα στοιχεία να είναι γραμμένα με το αρχαιοελληνικό αλφάβητο και από δεξιά προς τα αριστερά.

 

 

 

2 thoughts on “Ελληνικό αλφάβητο – Κοινωνική οργάνωση

  1. Ένα πλήρες μάθημα, με τις απαραίτητες πληροφορίες για την εξεταζόμενη περίοδο και ασκήσεις ποιοτικές, που βοηθούν στην κατανόηση της ιστορικής εποχής, των κοινωνικών της δεδομένων και των στοιχείων της γραφής. Οι δραστηριότητες μάλιστα για την κατανόηση του αλφαβήτου είναι έξυπνες και, νομίζω, παιγνιώδεις, ώστε να τις χαρεί το παιδί-μαθητής και να μην το κουράσουν με σχολαστικές λεπτομέρειες. Προκαλούν το ενδιαφέρον του μαθητή!
    Συγχαρητήρια για την επιμέλεια, με την οποία συγκεντρώθηκε και οργανώθηκε αυτό το υλικό!

    Like

Leave a comment